tisdag 18 oktober 2011

Fotografering och Kurs om att hålla föräldramöte!

Vilken hektisk dag det har varit idag!

Mitt under frukosten fick en pedagog hastigt lämna "sitt" bord för att byta en blöja varpå jag hade ansvar för två frukostbord. Då kommer vaktmästaren och stänger in sig i ett av våra rum för att sätta upp hyllor vilket i och för sig var efterlängtat men... När min kollega var färdig tackade alla barnen samtidigt och skulle tvättas och få tänderna borstade, de får tandkräm på en tandborste och borstar själva). Då ringer telefonen. Det är dagens fotograf som inte hittar ut till oss på vischan för GPS:n har visat honom någon mil åt fel håll. Nu gällde det strax att få 25 barn att inte plocka fram för mycket leksaker då vi inte visste vart fotografen skulle vilja vara (det var spöregn ute) när han väl kom. Det blev allmänt kaos och alla barn och fröknar, plus en del föräldrar som var där med ej schemalagda barn, sprang på varandra, några barn skrek och det slutade med att vi efter tagna gruppbilder insåg att vi trots att vi var så många missat en rymmare som smugit sig iväg till datorn. SUCK. Men nästan alla barn kom med på bild.
Under kvällens möte analyserade vi vad som gått fel och kom fram till att vi borde ha fördelat ut barnen i olika rum , så gott det gick, och faktiskt aktiverat dem med olika samlingar eller liknande. Nu hade vi ju dock ett rum mindre ändå men i viss mån borde vi ha kunnat dela upp dem och engagera med något. Nu var dem spända, vi stressade och föräldrarna visste nog inte heller vilken roll de skulle ta i detta kaos.

Kvart över elva påpekade min kollega "ska du inte åka nu?" och jag stod som ett frågetecken tills det gick upp för mig. KURSEN OM FÖRÄLDRAMÖTE I BORÅS!!!! Bråttom bråttom. Snabbt ombyte och in i bilen. På vägen fick jag köpa två mackor att äta på parkeringen utanför Navet. Sedan gick tre timmar i ett huj. Det var riktigt roligt och väldigt intressant. När vi diskuterade detta på kvällens personalmöte kom vi fram till att vi inte haft alls roliga föräldramöten, likt många andra. Nu ska det bli mer trevlig föräldraträff och mindre segdraget informationsmöte. Det ska bli spännande att prova en första gång när vi har föräldramöte nästa vecka. Den här kursen rekommenderas varmt om någon får möjlighet att gå på den!

1 kommentar:

  1. Hur gör man ett roligt föräldramöte då? Jag och mina kollegor har en teori som vi ska testa ganska snart, men det vore roligt med fler idéer.

    SvaraRadera