lördag 29 oktober 2011

Det tar sig!

Nu börjar vi "bo in oss" ordentligt! I fredags introducerades OH:n som skuggleksinventarie bland de barn som var kvar efter vilan. Vi började smått. Men vad roligt de tyckte att det var! Jag lade Babblarna på OH:n som introduktion varpå flera barn genast började leka därpå. De upptäckte snart sina skuggor mot garberoben och då blev det en rolig lek där.

Jag och en femårig kille har börjat dekorera en navkapsel som de större barnen hittat på en av sina veckopromenader. Den ska vi hänga i taket över bordet i ateljén. Ganska snart fästs en sänghimmel i taket och IKEAS bläckfiskhängare över ljusbordet och ett bord i allrummet. Tack igen Linda på Pedagogiska Kullerbyttan  för den inspirationen från studiebesöket hos dig! Ateljén får sig även en ny pall till tvätthon på måndag.

Dokumenattionen går också framåt. Nu sitter bilder från fredagens blåa ballonglek på golvet i vår korridor och bilder från vår röda fjäderlek på dörren in till vilan. På väggen sitter ett kollage från skuggleken med OH-apparaten. Vi har börjat "samobservera" så smått d.v.s vi är två pedagoger, en med kamera och en med block.

1 kommentar:

  1. Så härligt det låter Therese :)
    Spännande att se vad som händer när miljön förändras och ger barnen andra möjligheter. Mina kollegor som arbetar med tvååringarna förundrades över hur OH:n kunde inspirera barnen till lek och utforskande så länge. De bara höll på och öll på och en massa saker hände, jag behöver kanske inte berätta att OH:n är en av mina favoritmaterial :)
    Ser fram emot att besöka dig!!
    Ses snart!

    SvaraRadera