söndag 11 september 2011

Tankar runt "children, art, artists" av Reggio Children

Jag har nu läst ut den tyngsta men dock ganska inspirerande kursbok som jag läst på länge. Boken "CHILDREN, ART, ARTISTS the expressive language of children, the artistic language of Alberto Burri" av Reggio Children är på engelska vilket jag tyckte var svårt trots att min vanliga engelska är ganska hyffsad. Det som var svårt var att hänga med i pedagogiska termer översatta från italienska till engelska. Det var jättemånga bra och inspirerande bilder som underlättade en hel del. Själva innehållet handlar om ganska många förskolor och skolor som tillsammans ordande ett projekt runt konstnären Alberto Burri's verk. Genom att låta barnen ha expressiva workshops och skapa innan de fick se verken så framhävdes deras sätt att skapa och när barnen sedan såg hans verkl så såg de vissa likheter. Nu hoppas jag bara att jag översatt rätt och förstått någorlunda korrekt...

För den som vill läsa mina vidare och mer ingående tankar så finns de här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar