torsdag 8 september 2011

observationerna tar fart.

Idag efter morgonsamlingen ville våra fem små "dega" med Playdoo-degen. Jag satte mig då med block och penna och observerade de två minsta pojkarnas möte med degen. Det var spännande att se dessa nya erfarenheter göras. Jag erkänner villigt att jag har varit mycket bättre på att ta kort än att aktivt observera tidigare så jag har nu gett mig in på övningens bana. Det som varit svårt har varit att förklara VARFÖR för oinvigda kollegor. Hur gör man det? För mig är det självklart att det kan användas som diskussionsunderlag, för att synliggöra läroproseccen över tid, som dokumenattion över arbete med degen... etc.. etc.. Och egentligen så tror jag att kollegorna vet det men vi har som sagt inte observerat särdeles aktivt de senaste åren så vi har kommit ifrån tankegångarna lite. Jag är glad att jag nu går en kurs som har stort fokus på den pedagogiska dokumantationen av barns läroprocesser för det är VÄLDIGT behövligt. Kursen "Pedagogisk dokumenation med IT-stöd" jag gick på distans vid Umeå universitet för några år sedan känns avlägsen och behöver bättras på. Den fokuserade ju också videodokumenation vilket jag inte haft möjlighet att utöva då vi inte har någon videokamera på vår förskola.

1 kommentar:

  1. jobbar också på en förskola och dokumenterar endel till min lärarutbildning. tyvärr har inte heller jag vidoekamera men ett gammalt fickminne(diktafon) som jag använder mycket. även inspelningen på telefonen används flitigt och på min nya telefon finns det en app som heter inspelning.
    kram lisa

    SvaraRadera