tisdag 13 september 2011

Lugna gatan.

Idag var gruppen på sitt allra bästa humör. På förmiddagen var alla 16 barn så inne i sin lek och sitt skapande att vi vuxna nästan kände oss överflödiga. Efter lunch drog fyra tjejer igång ett projekt med att bygga hus, tillverka och och sy till två olika nallar. Det ena barnparet satte jag mig och observerade från kl ett till halv tre när vi fuick bryta för mellanmål, städ och hemgång. Jag kom in först efter en halvtimme eller så in i projektet men jag tycker ändå att jag fick en god bild av arbetsgången. En tjej sa: "Therese, du får inte ta kort nu, du får vänta tills huset är klart!" varpå jag förklarade att det kan ju vara bra att ha så att dem ser hur de har jobbat vid ett senare tillfälle eller när vi fortsätter imorgon.

Vid tretiden gick jag över på Barnfri tid då jag hann renskriva förra veckans observation av småkillarnas arbete med Play-doo. Efter det var det dags för gemensam tid med kollegan då vi gick igenom material till sångpåsar och sagolådor samt tillverkade vår första riktiga sagolåda. Tidigare har vi liksom bara plockat ihop vad vi behöver men nu vill vi ha färdiga lådor att ta fram när vi behöver. Det vi insåg att vi saknar är en list med krokar att hänga alla sångpåsar på med lappar ovanför respektive påse. Det skulle underlätta massor så man slipper att titta i varje påse varje gång man vill ha något. Vid halv sex övergick denna tid i APT med oss alla fyra. Ett givande möte med diskussioner om dokumentation, ansvarsområden och annat nödvändigt. Och så Gunillas goda kladdkaka!

1 kommentar:

  1. Hej jag heter Joanna är är 23 år.
    När jag var 14 år fick jag diagnosen Aspergers syndrom och nu bloggar jag öppet hjärtat om mitt liv med diagnosen och allt vad det innebär för att folk ska få mer förståelse och insikt för hur det är att leva med ett dolt funktionshinder.
    Så besök gärna min blogg:)
    kram

    SvaraRadera