tisdag 6 september 2011

Bra dag!

Idag hade vi verkligen fullt upp med massor av barn till frukost och lite personal men allt går ju om man vill så alla barn lyckades få mat i magen idag också plus att vi fick iväg fritidsbarnen i tid för skola. För övrigt så börjar vi komma i ordning med planeringstid och liknande så idag har vi nästan inte alls behövt diskutera verksamhetens praktiska delar med barnen närvarande vilket känns som ett jättekliv framåt. Jag skrev ut vårt tredje och sista (?) schemaförslag som är en kombination av två scheman gjorda separat av mig och en kollega. Nu tror jag att alla är nöjda så schemat börjar gälla på måndag. Utöver detta gjorde jag på BF-tiden en rensning av barnens alster inne i ateljén och satte upp för hemtagning då deras brickor fullkomligt svämmar över av saker. Jag fick lite ordning i fotokatalogerna på datorn och har även fixat till hösten fikalista för APT-mötena på förskolan. Idag är jag nöjd över min insats på jobbet!

Igår kväll hade vi APT på enheten med skola och fritids. Ämnet som behandlades denna gång var våld i hemmet och vi såg bl.a. den norska tecknade filmen Sinna Mann som var väldigt träffande. Precis som under vårens utbildningsdag i detta så blir jag otroligt illa berörd och har svårt att acceptera tanken på att den som utsätter sin fru/man och barn för så hemska saker behöver "behandling". I min värld så är det hårt fängelsestraff som gäller. Men nu är ju systemet sådant att vi måste acceptera den personliga integriteten hos förövaren och låta honom eller henne få träffa sina barn.. snedvridet. Jag känner spontant att man liksom har försnillat sin chans när man gör sådant... Detta är absolut något som jag tror att man skulle behöva stöta och blöta varje år för att man ska känna sig någorlunda säker på hur man ska hantera.

Igår läste jag också färdigt boken "Att göra lärandet synligt Barns lärande - individuellt och i grupp" av Project Zero och Reggio Children. Det tog sin tid men nu är den alltså utläst. Den innehöll massor av tänkvärda saker för oss inom förskolan. Den behandlar främst ämnena lärande grupper och pedagogisk dokumentation av lätprocesserna vilket den nya läroplanen ju är extra tydlig med. Så en riktigt läsvärd tegelsten!

Till min stora glädje börjar barnen intressera sig för datorn som ett redskap att skriva och rita på istället för som film- och spelmaskin och flera barn  har efterfrågat just skrivandet vid olika tillfällen. Kanske kan detta vara ett steg mot att möta de mål i läroplanen som hanterar datoranvändandet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar