onsdag 31 augusti 2011

Så trött!

Idag var det dags för en välbehövlig sen start på dagen. Efter en långpromenad och två koppar kaffe var jag redo för en arbetsdag med start halv elva. Trodde jag. Jag var helt seg i huvudet hela dagen efter gårdagens migrändag. Inte har det blivit mycket gjort alls, har mest gått runt som i en dimma. En kollega sjuk och en annan förkyld på jobbet, alla ganska hängiga och ingen på topphumör. Vi hade tur som hade sällskap av vår specialpedagog som deltog i arbetet när vi gick en man kort. Vilan tog jag ensam med ca åtta barn, i vanliga fall är vi två.

Vi beslutade idag även att utöka barngruppen till 25 barn på samma personalstyrka på 4,0 vilket innebär att vi egentligen inte vet hur vi ska få plats vare sig vid matsituation eller vid vila. I normala fall är det tänkt att en pedagog ska kunna ta rast när disken är bortplockad efter lunch och tre pedagoger har läs- och liggvila men den möjligheten går bort nu. Jag misstänker att vi som sällan får ut rast alls kommer få ut den än mer sällan nu men samtidigt så är det en utmaning att axla! Klart vi fixar det men det blir tufft att behöva tänka om i en redan ny situation.

Igår skulle vi haft pesonalmöte men då var jag ledig så vi skulle ta det idag istället men det ställdes in då en kollega var sjuk. Imorgon kväll är jag på kurs och på fredag är väl ingen sugen på att ha kvällsmöte? Tur att vi har massor av timmar att ta ut men väldigt synd på planeringstiden. Jag känner att det är jobbigt att inte få till den, det känns som om det är smått omöjligt att utföra ett bra jobb om vi inte åtminstone delvis har bestämt i förväg vad som ska göras. Jag är en människa som behöver ordning runt omkring för att fungera och har svårt för att ta dagen som den kommer. PLANERING, listor på vad som ska göras, fasta tider och ordning och reda. Det gillar jag.

1 kommentar:

  1. Jag är också en planeringsmänniska, men jobbar med två extremt lugna typer. I början gjorde det mig stressad, men nu efter ett år så känns det rätt skönt att ha vant sig med att jobba på deras sätt. Att jag sedan skriver att göra listor över min planeringstid, mina planerade aktiviteter och inför alla avdelningsmöten är en annan sak. ;)

    SvaraRadera