torsdag 18 augusti 2011

Rolig dag!

Igår kväll när jag var ensam hemma så satt jag och surfade lite på länkar som jag hittade på Förskoleburkens blogg. Resultatet blev en massa nedladdat "godis" inför vår pågående uppstart. Mina fynd blev uppskattade även av kollegorna så de blev utskrivna idag. Vi har satt upp tolv olika A4-stora ramskort på olika platser i lokalerna. Vi har börjat klippa ut dagsschemabilder som vi ska utnyttja för att synliggöra dagen för barnen och därmed främja deras tidsuppfattning och stärka språket. Vi skrev också ut fina bilder på siffrorna 1-10 med olika småkryp på vilket passar oss som är en naturnära förskola. Dessa ska också upp så att barnen kan kika på dem. Igår kväll satt jag också och lekte vid Paint vilket resulterade i Dunderhonungsburkar till barnens "vändkort" i entrén, sittprickar, ramskort etc. Vi har ju Bamse som huvudfigur. Dessa burkar blev också godkända av kollegorna så jag skrev ut och klippte och grejade idag. Nu börjar det närma sig ordning och reda även hos oss!

Nu ikväll har jag läst igenom och kontrollerat litteraturlistan till det kommande årets atelierista-utbildning. En hel del går att låna på biblioteket men jag har en liten lista på sådant jag behöver köpa. (begagnat är välkommet!)

  • Children, art, artists; the expressive languages of children, the artistic language of Alberto Burri (Reggio Children)
  • Exemplet Reggio Emilia; pedagogik för demokrati och lokal utveckling. En antologi. (Reggio Emilia-institutet)
  • Möjligheternas barn i möjligheternas skola; en pedagogisk profil- från idé till verklighet (Abildtrup)
  • Skolan och den radikala estetiken (Aulin-Gråhamn)
  • Från kvalitet till meningsskapande; postmoderna perspektiv - exemplet förskolan (Dahlberg)
  • Kilskrift (Madeleine Hjort)
  • Det kreativa ögat; perception, semiotik och bildspråk (Lindgren & Nordström)
  • Det tidiga språkbadet (Rigmor Lindö)
Har du någon av dessa böcker att sälja billigt så MAILA!


1 kommentar:

  1. Tipsar dig om att leta ex på kurslitteratur.se sökte bara på en av de du försökte hitta och fann den för 100kr. http://www.kurslitteratur.se/SearchResult.aspx?q=M%f6jligheternas%20barn%20i%20m%f6jligheternas%20skola&t=Sell

    eller lycknis.se

    /Hanna

    SvaraRadera