måndag 29 augusti 2011

lugna stunder...

Idag insåg jag att både vi och barnen funnit oss tillrätta i de nya lokalerna. På förmiddagen var alla barn så engagerade i sin lek och sitt skapande att vi vuxna knappt visste vart vi skulle ta vägen då vi inte behövde ingripa i alltför många konflikter eller liknande! Vi hann med att plocka i ordning lite i garderober och kunde skicka hem en dunderförkyld kollega utan att ringa efter vikarie..

Jag fick dock lite dåligt samvete för att jag använde tiden till att  plocka och greja istället för att passa på att göra en observation eller två. De senaste dagarna har jag läst Projekt Zero och Reggio Childrens bok "att göra lärande synligt barns lärande - individuellt och i grupp" och här har jag fått många AHA-upplevelser även om det är en ganska tung bok. Mina tankar om denna bok kommer senare då jag har en tredjedel kvar att plöja igenom. Men det är definitivt tack vare denna som jag börjat tänka betydligt mer på dokumentation... Jag tror att jag kan bli mycket bättre på att bara observera. I nuläget ligger jag alltid massor av steg längre fram i huvudet och går gärna iväg och "gör något" om barnen kommit igång bra med en aktivitet. Jag hoppas att jag kan lugna ner mig lite nu när jag är medveten om denna "brist".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar