torsdag 25 augusti 2011

Lite blandat!

Idag har jag mest varit i ateljén där skaparlusten har flödat! Idag återupptäckte barnen pärlorna och glittret så nu blev det inte BARA klister, knappar och tygbollar... Det är roligt att se hur det "smittar" när ett barn hittar på något nytt. Igår var det en femårig tjej som kom på att man kan bygga jääääättelångt med piprensare trädda i sugrör och noggrant hopsatta till en 160 cm lång orm och sedan visade hon en av de yngre tjejerna hur man gör detta fenomen. Jag gjorde även ett röjande på barnens brickor och skickade hem högvis med skapelser för att göra plats för kommande verk. Jag hoppas på att kunna introducera nya saker nästa vecka när inskolningarna är över.

Vid frukosten diskuterade vi hur man egentligen ska vara en bra kompis eftersom många barn inte riktigt kommit ihåg detta efter sommaren. Konstigt nog verkar de också ha glömt hur man tar på sig, pratar tyst, äter och samarbetar... Så nu drar vi snart igång med höstens gruppstärkande aktiviteter och "Kan själv"-projekt! Samma som varje höst alltså!

Idag har vi också funderat över frågan med förskolebarn och skolskjuts och jag är nyfiken på hur detta ser ut på andra ställen i Sverige? Åker några av era barn buss hem och hur fungerar i så fall det?

Jag måste bara återigen puffa för Clownen Manne.. Föreställningen jag såg i helgen har fortfarande inte släppt från min hjärna och jag fick ordentligt med inspiration till att använda tecken. Idag lärde vi oss några tecken vid matbordet och barnen tycker det är riktigt kul! Efter lite mailkontakt med Manne själv fick jag veta att han inte jobbar efter en strikt prislista utan lite mer att priset varierar beroende på tillfälle, om det går att lägga in som del av turné, om det är av en god anledning, hur många föreställningar i samma lokal och hur många det är i publiken etc.. Men riktpriset ligger på ca 7500kr. Så mitt råd till kommuner runt om i Sverige är att engagera Manne på en scen någonstans och bjud sedan alla förskolor på "gratis" föreställning! Det går som nöje, fortbildning ja vad som helst och lite till! Maila Manne för offert.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar