torsdag 11 augusti 2011

Idag var det premiär för ateljén!

Jag öppnade dörren för att plocka i ordning det sista och snabbt smög den första nyfikna tjejen sig in i ateljén! Ögonen lyste och ganska snart plockade vi två fram flaskfärger för stafflimålning. Min tanke är att barnen ska få stå vid staffliet och måla men de är så vana vid att sitta så idag fick jag vackert gå och hämta en stol. Efter en liten stund kom nästa lilla tjej indroppande och även hon satte sig vid staffliet (det är tvåsidigt). Tjejerna målade med gult och rött först idag. Jag iakttog med spänning hur de arbetade på helt olika sätt med dessa. Den första tjejen experimenterade direkt med att blanda både på papperet och i färgpytsarna medan den andra målade rött till höger och gult till vänster och började pröva att blanda först när de båda möttes på mitten! När arbetet började mattas av ställde vi fram blå färg också vilket ökade intresset och experimenterandet igen. Efter två målningar var blev det tvättning och massa experimenterande vid det nya ljusbordet medan ytterligare en tjej kom in och började måla vid staffliet. Sedan hann de med att måla lite med vanliga tuschpennor också! Och som de pratade! Det märktes att det var inspirerande och jag såg att de slängde långa blickar på snickarbänken som vi tyvärr inte fått tag på tillräckligt med verktyg och material till än...

Nu återstår bara att visa alla barnen hur man gör iordning efter sig. Att tvätta penslar och målarpytsar, slänga pappersklipp och plocka ihop glasstenar etc kan nog vara lite krångligt för vår grupp att lära in. De har en tendens att vilja vidare men det kanske helt enkelt beror på oss vuxna. Troligtvis är det väl så!

Här kommer lite bilder av våra framsteg!
Inre delen av ateljén...


Ateljén sedd från ingången...

Vårt stora allrum börjar ta form...




Såhär ser det ut hemma i min ho när återvinningsmaterial tas förbereds!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar