måndag 15 augusti 2011

Hmm..

Som vanligt när jag gör något så kastar jag mig in i det med full kraft. Idag har jag insett att om jag ska orka jobba med samma energi och vara trevlig på kvällarna så MÅSTE jag börja gå hem när schemat så säger. Hittills har det blivit ett par timmars övertid på mindre än en vecka. Nog för att det är uppstart och massor att göra så måste jag ta mig i kragen och GÅ HEM! Jag längtar tills vi får ett fast schema och inte ett tillfälligt som nu. Med så mycket på gång runtomkring mig så behöver jag ha fasta ramar och rutiner för att fungera normalt.

Dagen har varit fullspäckad av liv och rörelse nu när även de större barnen droppat in efter sommarlovet. I ateljén har det börjat skapas med pennor, lim, knappar och piprensare. Barnen ser massor av material och verkar ha lite svårt att hantera detta synliga utbud såhär i början. De är ju inte vana vid att ha allt tillgängligt. Min strävan de kommande veckorna är att få barnen att göra rent sina penslar och färgkoppar efter sig samt slänga eventuellt skräp. Dvs att plocka i ordning efter avslutat arbete. Nu hoppas jag bara att våra trådbackar och vår pysselvagn kommer snart så att vi kan göra "färdigt" ateljén.

Fortfarande har jag svårt att hinna med att skriva ner vad barnen gör men jag har i alla fall skurit pappkort som bara är att grabba tag i och skriva när tillfälle bjuds. Jag har även skrivit ut och kopierat observationsscheman som också bara är att snabbt fylla i. Allt står samlat inne i ateljén. Igår hittade jag min diktafon från högskoletiden i en låda hemma i garderoben så den har också fått följa med till jobbet för dokumetationsövningar!

Idag tog jag med min samling av facklitteratur och andra inspirerande böcker rörande förskola och skola som jag samlat på mig de senaste åren. Både för att ha dem lättillgängliga i jobbet, under planeringstid och för att kanske kunna inspirera någon kollega. Jag hoppas att de gör detsamma! Något som irriterar mig något gruvligt är att jag inte hittar mina OH-bilder som hör till boken Samtalsbilder. Jag VEEET att jag har den mappen här någonstans... Jag har ju SETT den! Men var? Nu när vi äntligen har fått en OH-apparat och faktiskt skulle kunna använda dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar