tisdag 23 augusti 2011

Den stora invigningsdagen!

Idag var det dags för den stora invigningsdagen av vår nya skola och förskola! Spänningen var hög bland både barn och pedagoger trots att vi sagt att vi inte skulle lägga extra möda inför invigningen. Och vad gör vi? Likt kvällen före kalas sprang vi så runt och fixade det sista, hängde upp bilder och GIVETVIS fyllde garderoben med allt som inte har fått någon given plats än. Precis som hemma. Så nu kan vi inte komma in i vårt omklädningsrum/förråd alls... Ska bli spännande nästa gång vi behöver något därinne! När klockan började närma sig sex så fylldes skolgården av intresserade personer som fick alkoholfri cider och snittar medan skolbarnen sjöng och tal hölls. Efter detta var det dags för bandklippning och öppet hus. Massor av människor spanade in våra nya fräscha lokaler och vi fick själva en liten AHA-upplevelse när allt smågrejs var ur vägen och vi såg hur fint vi faktiskt har det! Här vill jag jobba LÄNGE!

Idag satte jag mig och gick igenom vårt schema för arbetstider... URK.. Jag önskar att det fanns något bra dataprogram där man bara kunde mata in barnens tider, våra arbetstimmar och hur mycket barnfri tid vi har. Programmet skulle sedan lägga personalen där det är mest barn på ett effektivt sätt samt lägga in BF-tiden på det perfekta stället.. Någon bra uppfinnare där ute? Resultatet som det lyder just nu blev att vi har kvällsplanering varje tisdag kväll och jag har fasta tider fem dagar i veckan. Detta är perfekt för mig och jag hoppas att de andra också blev nöjda. Hur det hela fungerar får vi prova och se. Vi behövde göra om schemat för att två pedagoger behöver vara över frukost, alla fyra måste vara på plats under tidig förmiddag, och minst två pedagoger behöver stanna över mellanmål och fram till 16.30 och 17.00. Det blev lite trix för att få timmarna att räcka till. Själv gör jag då 12 timmar varje tisdag varav 3,5 är barnfria inkl 2 timmar är möte och 1 timme är tillsammans med den kollega som jag delar "min barngrupp" med. Och så kan jag vara tidig den dagen som jag ska iväg till Göteborg på kurskväll. Hur gör alla andra? Vi har inte fått till något bra system med tidig-mellan-sen då alla gör olika antal timmar varje dag...


1 kommentar:

  1. Vi har en snäll chef som lägger vårt schema, vår kvällstid ligger utanför schemat (5timmar i mån, som vi ska få till), planeringstiden pusslar vi in när schemat är lagt.

    SvaraRadera