söndag 31 juli 2011

Sista semesterveckan

och sedan drar vårt förnyelsearbete igång "på riktigt". Det är så spännande! Under v.32 kommer alla möbler och allt nytt material och sedan är det dags för inskolningar och gruppstärkande aktiviteter. Jag älskar höstterminer. Det händer alltid så mycket nytt då. Vi drar oftast igång ett nytt tema, planerar för utflykter och alla är laddade efter fyra veckors semester. Ja för oss är det faktiskt så att alla (nästan alltid) har samma fyra veckors semester då vi har sommarstängt om man inte väljer att jobba på sommarförskola inne i staden. Så oftast är vi utvilade och glada efter sommaren!

Något som jag tycker ska bli intressant att se såhär efter min föräldraledighet är hur det fungerar med de nya inskolningsrutinerna. Vi har tidigare haft "klassisk inskolning" bestående av två veckors gradvis invänjning men när min son skolades in på sin förskola var det förlagt på fem dagar och det funkade bra med honom. Detta berättade jag på jobbet och de blev nyfikna att prova så det har de gjort nu när jag varit borta. Tre dagar med tiderna 9-14 där föräldren är med hela tiden, sedan en dag med 9-12.30 utan förälder och sist en dag med 9-14 utan förälder.

Jag har i två dagar försökt börja läsa boken "D - som i Robin Hoods pilbåge" men kommer inte särskilt långt pga en skrikande ettåring som för tillfället bara vill bli buren.. Jag hoppas kunna läsa lite på kvällarna den här veckan och återkomma med tankar om den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar