söndag 19 juni 2011

Tankarna snurrar...

Nu är det mycket som pågår i min hjärna. Inredning på förskolan, arbetskläder, ev studier till hösten och nu senast en fundering över scheman och dagsrutiner.. Vi har lite löst diskuterat att delvis ändra dagsrutinerna till att ha samling direkt efter frukost så att barnen får en mer enhetlig förmiddag att leka på, utan avbrott och städ mitt i. Istället skulle man kunna ha frukt tillgängligt för barnen vid tiotiden som de kan ta vid lämplig tidpunkt i sin lek eller pågående aktivitet. De som ville skulle sedan kunna gå ut och de som vill fortsätta med t.ex tågbanan eller sitt målande skulle kunna göra det. För mig känns det dock som något av ett ouppnåeligt ideal eftersom vi är bundna av schemaläggningar, raster som måste tas ut, städerskan som ska komma och barnfri tid som ska klämmas in. Men vi kanske kan klara det en bit i taget?

Efter vår heldag i Herrljunga har jag funderat en del på den pedagogiska kvarten. Den tror jag skulle vara jättebra om man kunde ta ut sist varje dag för att reflektera över dagen. Jag tror att det bästa för mig vore att, oavsett vilken arbetstid jag har, ta ut en timme barnfri tid inkl den pedagogiska kvarten sist på dagen. Då skulle jag kunna avsluta dagen med en kvarts fundering över hur dagen varit följt av fyrtiofem minuters dokumentation och planering inför morgondagen utifrån hur barngruppen reagerat på dagen som varit. Typ. Det känns naturligt att på så vis kunna följa gruppen och deras tankar och intressen. Jag som pedagog kan ju egentligen inte planera en hel termin eftersom jag inte vet hur barnen och gruppen kommer utvecklas...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar