tisdag 21 juni 2011

Inspiration!

Idag var jag några timmar på jobbet igen men jag hade med mig lillle sonen så det blev bara lite som fritidssysselsättning. Jag ville inte lämna ateljén halvklar i fredags men var ju tvu ngen att vara hemma halv fem så jag gjorde färdigt idag. Nu är allt på plats förutom det som är kvar i de gamla lokalerna.

Min tanke när jag ställt i ordning ateljén är att barnen skall ha TILLGÅNG till materialet. Att de ska få plocka själva av det de når av papper, pärlor, tyger, band, paljetter, träpluttar, ull etc. I fönstren står glasburkar med färgglada piprensare, knappar och fjädrar och var sak har sin plats i skåpen. Färger i olika former har vi nu nästan bara grundfärgerna plus vit och svart.

Jag satte mig även en stund och började på en första skiss till höstens materialbeställning. Till ateljen blev det bl.a studielera, lerverktyg, ritkol, blyertspennor (olika hårdhet), torrpastellkritor och ritpapper. Jag inser att man inte kan dra igång alla möjliga nya tekniker på en gång så akvarell-, akryl- och oljefärger får nog mogna något år innan vi ger oss på... Till övrig verksamhet beställer vi 6 utklädningsdräkter, en kasperteater för dörröppning, några flanosagor och sittunderlägg. Nästa vända i katalogerna blir det nog utökning av antalet musikinstrument till barnen och kontorsmaterial till oss. Har vi sedan pengar över så utökar vi nog också antalet verktyg och tillbehör till snickarvrån inne i ateljen.

Jag hoppas verkligen att vi kan inspirera barnen till mer skapande än "det gamla vanliga" men det krävs nog lite arbete för att jag ska lära mig detta nya tänk.

Dagens downer var faktiskt obefintlig...
Dagens plus var att vi fick leveranser av såväl staffli som snickarbänk idag. Lyckan var stor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar