onsdag 22 juni 2011

En tanke om overaller.

Läste idag på http://www.familjeliv.se/Forum-4-362/m57277779.html angående en förälder vars barn fått kläderna "förstörda" på förskolan av färg som använts vid bygglek med is utomhus. Det var tankeväckande att läsa detta då jag tidigare tagit för givet att föräldrar är medvetna om att kläder som används på förskolan faktiskt ANVÄNDS. Vi har ju aktiviteter såväl inomhus som utomhus och de flesta föräldrar verkar acceptera att inomhuskläder kan bli fläckiga av mat och färg men har aldrig ställt inför dilemmat med utomhuskläder. Som förälder vet jag att overaller kan vara riktigt dyra om man vill ha en bra sort som tål vatten och därmed minskar "michelin-gubbe"-känslan som annars blir när galonisar dras utanpå overallen. Själv köper jag också sådana overaller men som förskollärare inser jag NU att ska jag ha någon sådan uteaktivitet kanske det kan vara värt att ta galonisar utanpå samtliga barns overaller utifall att... I alla fall om det gäller aktiviteter med färg. Lera och smuts tror jag går som vanligt slitage i förskolan eftersom overallerna ofta är tänkta att klara just vattenpölar och liknande. Värt att ta upp på ett föräldramöte? En diskussion mellan oss pedagoger och föräldrar angående vad som är rimligt och ej kanske kan vara givande inför höst och vinter?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar