onsdag 22 juni 2011

Arbetskläder del 2

Igår beställde jag ett par Garden Girl trädgårdsbyxor med tillhörande knäskydd för sammanlagt 850 kr.. Nu behöver jag inhandla ett par gummistövlar och ett regnställ innan augusti också. Och senast i oktober behövs ett rejält vinterställ. Det är hutlöst egentligen. Men som kvinna är man snäll och betalar. En man hade inte gjort det. För som det frågas i en av nedanstående artiklar: Vad skulle du tycka om att få lera, bajs, mat och färg på dina privata kläder när du är på jobbet?
Och som i den andra artikeln:
Föreställ dig en arbetsplats, låt säga ett lager eller en fabrik, där de anställda arbetar i sina vanliga kläder (jeans, t-shirt) och själva får betala för nödvändiga skyddsskor och annan utrustning. Tänk sedan att det förväntas att arbetarna fortsätter att arbeta under den halvtimme de har tillåtelse att äta på och att de själva måste betala företaget för den mat de ätit. Det senare även om de själva la upp maten i karaffer, dukade och själva diskade om köket var underbemannat och på 8 timmars arbete så har de bara en halvtimmes obetald rast, som de dessutom måste avbryta om telefonen ringer.


Intressanta artiklar i ämnet:
http://omsorgaren.wordpress.com/2007/07/08/fria-arbetsklader-och-lunch-till-forskolan/
http://ttela.se/start/trollhattan/1.1202670-debatt-om-arbetsklader-i-forskolan

Jag klagar dock inte särskilt högljutt för jag vill faktiskt ha möjlighet att själv välja mina arbetskläder. Att få lov att känna mig praktisk men kvinnlig även på jobbet och ha min egen stil. Hur kul är det EGENTLIGEN om alla pedagoger såg likadana ut? Jag vet inte hur jag skulle reagera om min sons "fröknar" plötsligt en dag stod uppradade i prydlig uniform. Inger det verkligen förtroende? Jag vet inte men det jag faktiskt vet säkert är att de kläder jag använder måste tåla tvätt i över 60 grader och snabbt gå att slänga i maskin efter avslutat pass om jag nu skulle råka få lite bajs eller kräks på dem. För jag har faktiskt valt mitt yrke själv under givna premisser och jag ÄLSKAR det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar