måndag 30 maj 2011

Arbeta med Bamse i turbulensens efterdyningar?

Jag har funderat. På vår förskola har vi alltid gillat Bamse. Det är lätt att arbeta med Bamse i förskolan, det finns ju så mycket material att tillgå, han är snäll (oftast) och barnen är olika precis som alla barn. Men hur fungerar detta nu? Stora diskussioner kring Bamse förs nu i många medier på grund av samarbetet med migrationsverket.

För att göra en lång historia kort så finns det nu en Bamsetidning för asylsökande barn, denna tidning ska på ett förmildrande sätt visa för skrämda barn att vissa får stanna men andra får åka tillbaks till hemlandet. I tidningen finns två berättelser där den ena slutar med att familjen lyckliga får stanna medan den andra berättelsen slutar med att familjen återvänder till hemlandet där de möts av glada släktingar och många kramar. Det är just denna scen som skapat debatt då det i många fall inte ser ut så vid ankomsten till hemlandet.

Jag lägger här ingen dom eller åsikt i frågan utan funderar bara på om det fungerar att jobba med Bamse som tema i förskolan när han nu är i blåsväder... Ska man väga alla bra delar i en våg mot alla mindre bra delar (för det finns ju faktskt fler) i en annan våg och se vad som väger över? Eller kan man även använda Bamses misstag i verksamheten? Kan de vara diskussionsunderlag och samtidigt visa att ingen är perfekt, inte ens Bamse?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar