tisdag 8 februari 2011

Tamburmöten!

Idag lämnade jag min store son på förskolan för första gången på nästan två veckor. Han har varit hemma dels för att vi varit sjuka och sedan började det härja magsjuka på avdelningen så då stannade vi hemma extra eftersom han ju inte MÅSTE gå dit när jag är föräldraledig. När vi kom dit studsade han in i tamburen och vi möttes av ett HEJ från en pedagog innifrån lekrummet (två rum bort) och en pedagog stack fram huvudet från skötborden och sa Hej. Men ingen kom och mötte upp i tamburen. Detta är en småbarnsavdelning och min son är nu den äldste där men han är ju ändå oftast osäker vid lämning. Jag var där en stund och hjälpte sonen på toaletten men det kom ändå ingen och pratade. Jag tycker att man i möjligaste mån ska lyfta på rumpan och möta upp, samtala en liten stund och vara allmänt inbjudande för barnen. Detta fick mig att undra.

Gör JAG alltid som jag borde? Efter en stunds självreflektion kom jag fram till att jag oftast gör så men inte alltid. Delvis tror jag det beror på att vi har gjort frukost själva och en personal då är bunden i köket tidigt på morgonen. Ibland måste man ju börja laga frukosten och plocka på vagnen innan personal nummer två är på plats och då har det hänt att barn kommit in utan att jag ens sett föräldrarna eller att de måste lämna i köket. Detta är synd men jag hoppas att det ska bli bättre till hösten när upplägget ska bli annorlunda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar