onsdag 29 december 2010

Funderingar kring lucia

Såhär i jultider kan man inte annat än förundras över barnens glittrande ögon. Framför allt tänker jag på luciafirandet som kan te sig på massor av olika sätt på olika förskolor. Personligen anser jag att ALLA barn kan delta och ha utbyte av det.

På min förskola har vi mysig luciamorgon med grötfrukost för och med föräldrarna. Alla barn är med i luciatåget som är ca 10 meters promenad, till och med de allra minsta småttingarna. En del sjunger för full hals medan andra är jättestolta bara över att kunna göra rörelserna till "det lilla ljus jag har" eller "tipp tapp". Det behöver inte vara avancerat. Till oss kommer alltså barnen ombytta tillsammans med sina föräldrar prick kl sju på morgonen och sedan avnjuter vi tillsammans en god bastant frukost och samtalar på ett mer avslappnat sätt än vad det vanligtvis blir på föräldramöten.

Att jag funderar på det här är egentligen ingen slum. Jag har en son på 2,5 år som går på en annan förskola. Här består småbarnsavdelningarnas luciafirande av att de små får sitta på stolar och se de större barnens luciauppträdande. För min son som är en av de "stora" på sin avdelning blev det nog lite konstigt att inte få delta eftersom han kunde de flesta sångerna.

Skillnaden mellan min förskola och den där sonen går är att jag arbetar på en mindre förskola med en avdelning 1-5 år och sonen går på ett större ställe med åldersindelade grupper.

Men jag tycker inte att man har anledning att utesluta de små från det mysiga i firandet. Även om det mest är fröknarna som sjunger så får barnen träna på att stå i centrum framför varandra om man nu inte vill ta tillfället att bjuda in föräldrarna. Och visst, det är lite mer pyssel att få de små "organiserade" men de tycker ju oftast att det är roligt! De som inte vill vara med när det gäller får så gärna gå till mamma eller en fröken i publiken.

Hur gör ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar